Jornades Aproximació a la realitat migratòria de Menorca
22 i 23 de febrer de 2008.
Propostes des d’EINA. Francesc Florit Nin
Els reptes i els problemes
· Manca de planificació del fenomen migratori
· Les oficines d’escolarització es limita a assignar una plaça escolar segons l’edat i prou.
· Una actitud més positiva de lleialtat a la llengua pròpia.
· Professorat no preparat per actuar en la nova situació
· Manca de formació específica del professorat.
· Dotació de programes pedagògics per a la interculturalitat
· Distribució desequilibrada dels alumnes nouvinguts entre centres públics i els concertats i privats.
· Elaboració de materials específics d’atenció als nouvinguts.
Les propostes
Per a l’administració
- Una Oficina d’Escolarització que compti amb personal docent que s’encarregui d’elaborar informes pertinents de cada nova incorporació: nivell d’escolarització, expedient acadèmic, llengües, situació familiar, etc.
- Crear ajudes específiques per a famílies immigrants, i que no suposin cap minva en les altres ajudes a la població (bosses de material escolar, banc de llibres de text ...) quan la situació econòmica familiar ho demani.
- Reserva de places a tots els centres sostinguts amb fons públics per a una distribució més equitativa dels alumnes immigrants.
- Crear una instància de coordinació entre les diverses administracions que atenen immigrants: ajuntaments, escoles, ONGs, associacions d’immigrants, apimas
- Elaborar una base de dades d’accés públic sobre la situació de la immigració escolar.
- Crear una millor oferta d’ensenyament de llengües d’origen
- Aprovació d’una nova normativa educativa que aprofundeixi l’ordre de 14 de juny de 2002.
Per als centres educatius
- Més temps per a tractar el nou alumnat, amb més hores per al professorat per coordinar-se i preparar les classes.
- Revisar els documents de centre PEC, PCC, PLC perquè incorporin els principis de la interculturalitat.
- Crear una tutoria específica per a alumnes nouvinguts.
- Incorporar un delegat de nouvinguts a la junta de delegats d’alumnes.
- Promoure actituds positives de foment i ús de la llengua catalana.
- Fer efectius els principis democràtics a l’escola.
- Planificar i executar un Pla d’Interculturalitat de centre.
- Crear un fons documental sobre la diversitat lingüística i cultural del centre.
- Articular intercanvis escolars amb països dels alumnes immigrats.
- Generalitzar la mediació de conflictes i ampliar-la a la interculturalitat.
- Posar en marxa els programes d’apadrinament entre alumnes.
- Promoure activitats extraescolars d’interacció amb els alumnes autòctons i els nouvinguts.
- Posar en marxa Plans d’Entorn, que com a Catalunya, són eines de cohesió social entre la diversitat dels ciutadans que han d’aprendre a conviure, i ho fan a través de la relació intercultural dels pares i mares de l’escola amb l’eix vertebrador de la llengua i la cultura del país d’acollida.
Per al professorat
- Elaborar material didàctic, dotar les aules.
- Introduir metodologies didàctiques més inclusives, amb treballs cooperatius.
- Elaborar adaptacions curriculars ajustades a les necessitats i les capacitats dels alumnes nouvinguts.
- Ús de les TICs com a eina de contacte intercultural i d’aproximació a les llengües i cultures de l’alumnat.
- Fer visible la diversitat de l’aula a la pràctica docent.
- Formació continuada en acollida i interculturalitat així com en programes d’immersió lingüística.