PLA D’ACTUACIONS
CURS 2007-2008
EINA
EQUIP INTERCULTURALITAT, NORMALITZACIÓ I ACOLLIDA
MENORCA
CONSELLERIA D’EDUCACIÓ I CULTURA.
DIRECCIÓ GENERAL D’ADMINISTRACIÓ EDUCATIVA
SERVEI D’ENSENYAMENT DE LA LLENGUA
Conselleria d’Educació i Cultura. Direcció General d’Administració educativa. Servei d’ensenyament del català. Menorca
Justificació
EINA és l’equip que dóna suport i assessorament al professorat i als centres educatius sostinguts amb fons públics de Menorca sobre aspectes d’Interculturalitat, Normalització de la llengua catalana i Acolliment d’alumnat nouvingut. Es coordina amb el Servei d’Ensenyament del Català i amb l’ESAIT de la Conselleria d’Educació i Cultura.
Amb l’actuació de l’equip EINA es vol contribuir als tres paràmetres essencials de l’educació actual: la identitat, l’equitat i la diversitat. L’educació ha de tenir com un dels seus principals objectius la de sensibilitzar sobre el sentit de pertinença a la comunitat des d’una visió àmplia i plural. En aquesta direcció és de capital importància el treball en el tractament de llengües i en la necessitat de normalitzar la llengua catalana com a llengua vehicular de l’ensenyament amb el propòsit que tot alumne domini les dues llengües oficials de les Balears, català i castellà. L’equitat és també objectiu essencial per tal de donar oportunitats a tots els alumnes siguin d’on siguin i per tant la tasca d’integració d’alumnes nouvinguts és un dels reptes actuals. Finalment, la diversitat lingüística i cultural dels centres docents fa necessària una actuació educadora encaminada a impulsar una dimensió intercultural. Els continguts interculturals són indispensables per a una educació integradora, inclusiva, respectuosa.
L’ equip és format per
E. INF. I PRIMÀRIA: Josefina Villena jvillena@dgadmedu.caib.es
E. SECUNDÀRIA: Francesc Florit floritnin@gmail.com
Ubicació: Els despatxos funcionen provisòriament a les dues seus del CEP de Maó i Ciutadella
c/ Josep M. Quadrado, 33. Maó. Tel. 971350164
c/ Mallorca, 67. Ciutadella. Tel. 971 384408
Context sociocultural de la realitat educativa
A Menorca, com a la resta de les Illes Balears, i en general a tot Espanya, hi ha hagut un augment molt considerable de població immigrada. Aquesta nova ciutadania ha portat ensems un nou alumnat als centres escolars. Les característiques d’aquesta nova població escolar fa imprescindible una actuació educativa específica. Actualment a Menorca hi havia en el curs 2006-2007 aquests percentatges d’alumnat estranger:
Educació infantil 10.43%
Educació primària 13.53%
ESO 12.43%
Postobligatòria 6.46%
En xifres absolutes hem tingut en total 1542 alumnes immigrants. La procedència d’aquest alumnat és molt diversa. Tanmateix cal destacar que els alumnes equatorians (20.82%), els britànics (15.50%) i els marroquins (14.12%) són els majoritaris. En la totalitat de Menorca hi ha 48 nacionalitats de procedència diversa. Tanmateix no tenim dades respecte a les llengües parlades per aquestes procedències. Per població, Alaior i Maó –que anomenem zona de llevant- tenen 13.38% i 12.62% d’alumnat estranger respectivament. Mentre que a la zona de ponent, Ciutadella i Ferreries representen el 7.10% i el 6.37%.
El fenomen ha donat lloc a situacions educatives que necessiten un tractament específic perquè es tracta d’alumnes que desconeixen la llengua vehicular de l’ensenyament, el català o bé desconeixen les dues llengües oficials, català i castellà. Per aquest motiu l’equip EINA de Menorca treballa com a suport als centres que concentren més alumnat estrangers per introduir metodologies didàctiques en aprenentatge del català com a segona llengua. Tanmateix aquest eix d’actuació fonamental no tindria sentit si no anés acompanyat també de dues línies més que hi tenen una relació directa: la normalització de la llengua a l’àmbit escolar perquè esdevengui la llengua comuna de cohesió per un costat i per l’altre imbuir les activitats del centre d’una educació intercultural, és a dir, d’un enfocament en el qual tota la diversitat sigui acollida. Tota aquest nou panorama educatiu fa imprescindible una actuació que tengui en compte la diversitat humana, lingüística i cultural d’aquest alumnat en les següents línies d’intervenció.
Línies d’intervenció
1. Sensibilització sobre l’ús de la llengua catalana, la interculturalitat i l’equitat educativa.
2. Acollida d’alumnes nouvinguts.
3. Estratègies metodològiques per a l’aprenentatge del català com a L2.
ÀMBITS D’ACTUACIÓ
Interculturalitat:
- Elaboració/modificació/revisió de Programa Intercultural de centre.
- Programa específic d’incorporació de la interculturalitat al centre
- Actuacions sobre actituds lingüístiques i prejudicis.
Normalització:
- Revisió del Projecte Lingüístic.
- Pla pel foment de l’ús del català al centre.
- Programa de voluntariat lingüístic.
- Anàlisi sociolingüística de l’alumnat del centre.
- Materials didàctics
Acollida:
- Elaboració/ revisió del PALIC
- Instauració d’un Pla Inicial d’Acollida
- Organització de l’aula d’acollida
- Creació d’un Fons de recursos per a nouvinguts
- Adaptacions curriculars d’alumnes nouvinguts
- Materials didàctics
Funcions de EINA
· Col·laborar i assessorar en l’elaboració del PLC i el PALIC.
· Assessorar sobre l’organització de l’aula de PALIC.
· Promoure plans de foment de l’ús de la llengua catalana.
· Elaborar un Pla d’Actuació i una memòria final
· Assessorar el treball tutorial amb l’alumnat nouvingut.
· Orientar sobre estratègies per a l’ensenyament del català com a L2.
· Col·laborar en la sensibilització i promoció de l’educació
· intercultural.
· Orientar sobre metodologies, recursos i materials didàctics.
OBJECTIUS d’EINA
- Suport al professorat en la tasca d’atenció als alumnes nouvinguts.
- Ajudar en l’atenció a la diversitat lingüística i cultural
- assessorar sobre l’ús del català com a llengua vehicular i de cohesió.
- Difusió de material didàctic, experiències i programes
- Assessorar en la programació didàctica del català com a L2.
- Coordinar professorat en Projecte Lingüístic./ Immersió/ PALIC.
- Suport en la revisió de documentació relativa a Normalització Lingüística, Acollida i Interculturalitat.
- Afavorir la creació de Fons de Recursos per a alumnat nouvingut.
- Incentivar la creació d’activitats d’ensenyament-aprenentatge de la llengua.
- Incentivar els intercanvis de materials i experiències entre el professorat i entre els centres educatius.
- Potenciar la competència intercultural del professorat.
DETECCIÓ DE NECESSITATS.
L’equip EINA realitza reunions inicials amb el professorat dels centres que es responsabilitzen en acolliment d’alumnes nouvinguts, coordinadors de la Comissió de Normalització de centre i membres de l’equip directiu per tal d’analitzar les necessitats de suport en els àmbits d’actuació abans indicats. Per tal de recollir informació a cada centre s’omple la fitxa següent:
FITXA DE CENTRE. (EINA-Menorca). CURS 07-08
Centre: ________________________________________ Localitat: _______________
Contacte: a/e: __________________________________ Tel.: _______________
Documents generals | descriptor | si/no | comentari |
PEC referit a la Interculturalitat. | | | |
PLC: atenció multilingüe | | | |
Pla d’Interculturalitat | | | |
Dades sociolingüístiques | | |
Programes educatius de centre | descriptor | si/no | comentari |
Programacions d’aula interculturals | | | |
Grau de normalització % del català | | | |
CNL Coordinador | | | |
Temes transversals de temàtica intercultural | | | |
Programes específics: voluntariat, setmana cultural | | | |
Intercanvis escolars | | | |
Oferta de cursos ex-traescolars de llengua | | | |
Programes de relació amb l’entorn | | | |
Fons documental sobre diversitat (biblioteca) | | | |
Web del centre | | |
Documents acollida | descriptor | si/no | comentari |
PALIC: programació | | | |
Pla inicial d’acollida | | | |
Dept. d’Orientació: tasques i funcions | | | |
Dotació i recursos | | |
NOTES:
Aula d’Acollida. PALIC | descriptor | si/no | comentari |
Professorat responsable | | | |
Tipus d’alumnat nouvingut | | | |
Ubicació al centre i pressupost | | | |
Horari d’atenció i grupsformats, criteris... | | | |
Avaluació: sistema, criteris, eines... | | | |
Servei de mediació | | | |
Ús de material didàctic, llibre de text | | | |
Ús de les TIC | | | |
Continguts d’altres àrees | | | |
Adaptacions curriculars | | | |
Organització de tutoria específica | | | |
Durada mitjana de l’atenció a l’aula d’acollida | | | |
Sortides culturals, esportives a l’entorn | | | |
Sistema de lectura progressiva | | | |
Entrevistes familiars | | | |
Regulació de l’assistència a classe per motius culturals | | | |
Coordinació amb altres professors i càrrecs | | | |
Mesures de suport lingüístic extraescolar | | |
Resolució | Concreció del suport/ assessorament | ||
Objectius | | | |
Continguts | | | |
Calendari | | | |
Observacions |
PLA D’ACTUACIÓ A EDUCACIÓ INFANTIL I PRIMÀRIA.
Actuacions Generals als centres
1. Entrevistes als centres d’Educació Infantil i Primària de Menorca, públics i concertats, amb membres de l’equip directiu, professorat d’AD, – Atenció a la diversitat – Orientadors i Equips de cicles.
2. Recull d’informacions sobre alumnat nouvingut, i alumnat d’incorporació tardana - AIT - organització de les aules i metodologia dins les classes .
3. Oferta de les possibilitats de suport i assessorament de l’equip EINA en els diversos àmbits d’actuació.
4. Documentació del centre (PEC,PALIC,PIL) relativa a Interculturalitat, Normalització i Acollida susceptible de revisió: mancances, reptes, fortaleses, recursos.
5. Diagnosi de partida, d’acord amb el professorat implicat, de la situació del centre respecte a
6. Fixació d’un calendari de reunions per tal de concretar les actuacions a realitzar a cada centre docent.
7. Elaboració del Pla específic per a cada centre segons la detecció de necessitats i les prioritats assignades: objectius, continguts, procediments i materials.
8. Difusió i dotació de nous materials, activitats de formació permanent, accés a les TIC. L’equip actuarà com a impulsor i potenciador d’aquests aspectes.
9. Intercanvi d’experiències entre diferents centres realitzant reunions itinerants amb grups de professors que comparteixen una diversitat semblant quant a l’alumnat.
10. Document d’avaluació de les actuacions realitzades durant el curs.
CENTRES D’EDUCACIÓ INFANTIL I PRIMÀRIA
Públics CEIP Sa Graduada. Maó
CEIP Toni Joan. Maó
CEIP Mª de Déu del Carme. Maó
CEIP Mª de Déu de Gràcia. Maó
CEIP Mateu Fontirroig. Maó
CEIP Tramuntana. Maó
CEI Sant Climent. Sant Climent
CEIP Ruiz i Pablo. Es Castell
CEIP Sant Lluís. Sant Lluís
CEIP Dr. Comas. Alaior
CEIP Francesc d’Albranca. Es Migjorn
CEIP Mª de Déu del Toro. Es Mercadal
CEIP Fornells. Fornells.
CEIP Castell de Sta. Àgueda. Ferreries
CEIP Joan Benejam. Ciutadella
CEIP Pintor Torrent. Ciutadella
CEIP Mª de Déu del Toro. Ciutadella
CEIP Pere Casasnovas. Ciutadella
CEIP Margalida Florit. Ciutadella
Concertats CC
CC
CC Sant Josep. Maó
CC Cor de Maria. Maó
CC St. Francesc d’Assís. Ferreries
CC
CC St. Francesc de Sales. Ciutadella
Actuacions específiques
CENTRES D’ATENCIÓ PREFERENT (Zona A) | CP Sa Graduada – Maó- CP Dr. Comas – Alaior – CP Antoni Joan – Maó – CP Sant Lluís – Sant Lluís – CP Mª de Déu del Carme – Maó – | |
Responsables | Caps d’estudi dels centres Orientadors Professorat d’AD | |
SUPORT | Objectius: · Suport al professorat d’AD, Orientadors i Equips de cicle. · Assessorament sobre l’ús del català, fent especial incidència a l’expressió oral. · Afavorir la creació d’un fons de recursos didàctics · Intercanviar experiències amb altres centres. | |
| | Horari: Coordinació quinzenal |
CENTRES (ZONA B) | CP Ruiz i Pablo – Es Castell – CP Mª de Déu de Gràcia – Maó – CP Mª de Déu del Toro – Es Mercadal – CP Joan Benejam – Ciutadella – CP Mateu Fontirroig – Maó – | |
Responsables | Professorat d’AD | |
SUPORT | Objectius: · Suport al professorat d’AD, en relació als objectius d’EINA · Assessorament sobre l’ús del català, fent especial incidència a l’expressió oral. · Afavorir la creació d’un fons de recursos didàctics · Intercanviar experiències amb altres centres. | |
| | Horari: Coordinació mensual |
CENTRES (ZONA C) | CP Pere Casasnovas – Ciutadella – CP Mª de Déu del Toro – Ciutadella – CP Pintor Torrent – Ciutadella – CP Margalida Florit – Ciutadella – CP Castell de Santa Agueda – Ferreries – CP Francesc d’Albranca – Es Migjorn – CP Tramuntana – Favàritx – CP Fornells – Fornells – | |
Responsables | Equip directiu del centre | |
SUPORT | Objectius: · Suport a l’equip directiu en relació als objectius d’EINA · Assessorament sobre l’ús del català, fent especial incidència a l’expressió oral. · Afavorir la creació d’un fons de recursos didàctics | |
| | Horari: Coordinació circumstancial |
CENTRES CONCERTATS | CC CC CC ST. Francesc de Sales – Ciutadella – CC Cor de Maria – Maó – CC Sant Josep – Maó – CC CC Sant Francesc d’Assís – Ferreries – | |
Responsables | Equip directiu i equips de cicle del centre Orientadors Professorat d’AD | |
SUPORT | Objectius: · Suport als equips en relació als objectius d’EINA · Assessorament sobre l’ús del català, fent especial incidència a l’expressió oral. · Afavorir la creació d’un fons de recursos didàctics | |
| | Horari: Coordinació mensual |
PLA D’ACTUACIONS A SECUNDÀRIA.
Actuacions Generals als centres
1. Entrevistes als centres d’ESO i Batxillerat de Menorca, públics i concertats amb membres de l’equip directiu, professor de PALIC i Coordinador de la CNL.
2. Recull d’informacions sobre alumnat nouvingut i l’organització de les aules d’acollida.
3. Oferta de les possibilitats de suport i assessorament de l’equip EINA en els diversos àmbits d’actuació
4. Documentació del centre relativa a Interculturalitat, Normalització i Acollida susceptible de revisió: mancances, reptes, fortaleses, recursos
5. Diagnosi inicial, d’acord amb el professorat implicat, de la situació del centre respecte a la Interculturalitat, Normalització i Acollida.
6. Fixació d’un calendari de reunions per tal de concretar les actuacions a realitzar a cada centre docent.
7. Elaboració del Pla específic per a cada centre segons la detecció de necessitats i les prioritats assignades: objectius, continguts, procediments i materials.
8. Document d’avaluació de les actuacions realitzades durant el curs.
CENTRES DE SECUNDÀRIA
Públics IES Cap de Llevant. Maó
IES Pasqual Calbó. Maó
IES Joan Ramis. Maó
IES J.M. Guàrdia. Alaior
IES Biel Martí. Ferreries
IES J.M. Quadrado. Ciutadella
IES M.À. Cardona. Ciutadella
Concertats CC La Salle. Maó
CC La Salle. Alaior
CC Sant Josep. Maó
CC Cor de Maria. Maó
CC St. Francesc d’Assís. Ferreries
CC La Consolació. Ciutadella
CC St. Francesc de Sales. Ciutadella
Educació d’Adults CEPA. Maó
CEPA. Ciutadella
Actuacions específiques
CENTRE | IES Joan Ramis i Ramis. Maó | |
Responsables | Eugènia Moll Genestar. Professora PALIC Marga Seguí. Coordinadora CNL | |
contacte | msegui@iesjoanramis.org | |
SUPORT | Materials i programació didàctica del PALIC Continguts: Materials nous per a l’aula d’acollida Exemples de programacions didàctiques. Ordenació i Seqüenciació dels continguts de llengua Objectius: Recerca de material didàctic i en les TICs Nova redacció del programa PALIC | |
Alumnat | 25 alumnes atesos, 5 d’enguany | |
Observacions | Participació al Seminari Interculturalitat del CEP | |
| | Horari: dimarts 12-13h. |
CENTRE | IES Biel Martí. Ferreries | |
Responsables | Pep Villalba. Professor PALIC Joana Fullana. Cap d’Estudis | |
contacte | | |
SUPORT | Adaptacions curriculars per a nouvinguts a les àrees. Continguts: Materials adaptats per a nouvinguts Criteris per a les adaptacions curriculars a nouvinguts Activitats per a adaptar continguts curriculars Objectius: Recerca de material didàctic específic per a les àrees curriculars. Elaboració de material adaptat a partir dels continguts del curs de cada matèria | |
Alumnat | 11 alumnes atesos, 3 d’enguany 32 alumnes estrangers | |
Observacions | Problemes d’atenció d’alumnes nouvinguts que són de garantia social. Aspectes sobre l’avaluació sense concretar | |
| | Horari: dijous 12-13h. |
CENTRE | IES Josep M. Quadrado. Ciutadella | |
Responsables | Roser Mascaró. Professora PALIC Nina Moll. Cap d’Estudis Andreu Bosch. Orientador | |
contacte | | |
SUPORT | Metodologia didàctica en L2 del PALIC Continguts: Metodologia d’ensenyament de L2 Materials nous per a l’aula d’acollida Ordenació i Seqüenciació dels continguts de llengua Objectius: Recerca de material didàctic i en les TICs Introduir l’enfocament comunicatiu de la llengua | |
Alumnat | 11 alumnes atesos, 4 d’enguany | |
Observacions | Atenció dels alumnes anee que són nouvinguts? Delimitar (aclarir) les funcions del Departament d’Orientació en relació a alumnat nouvingut | |
| | Horari: dilluns 13-14h. |
CENTRE | IES Mariàngels Cardona. Ciutadella | |
Responsables | Eugènia Moll Gulsberg. Professora PALIC Maite Salord. Professora PALIC Cap d’estudis | |
contacte | | |
SUPORT | Elaboració del PALIC Continguts: Normativa actual sobre el PALIC Elements de la programació del PALIC Exemples de programació Consideracions per a un bon PALIC al centre Marc europeu de referència Objectius: Elaborar un PALIC propi adaptat al centre | |
Alumnat | 8 alumnes atesos, 3 d’enguany | |
Observacions | El centre disposava d’atenció a alumnes nouvinguts però no tenia redactat el programa. | |
| | Horari: dimarts 12-13h. |
CENTRE | IES Miquel Guàrdia. Alaior | |
Responsables | Núria Pons. Professora PALIC Pere Alzina. Director | |
contacte | | |
SUPORT | Continguts interculturals al centre Continguts: Continguts interculturals Esquema d’una proposta per a la interculturalitat. Webquest sobre interculturalitat Objectius: Introduir els continguts interculturals a les àrees curriculars Recerca de material intercultural a les TICs Treball del centre sobre la introducció de la interculturalitat Entendre la integració com un treball de doble direcció: integrar i assumir la diversitat. | |
Alumnat | 20 alumnes atesos, 5 d’enguany | |
Observacions | El centre ja té experiència en continguts interculturals i en integració d’alumnat. | |
| | Horari: dimecres 10-11h. |
CENTRE | IES Pasqual Calbó. Maó | |
Responsables | Rafael Andreu. Director del centre. Margarita Mercadal. Coordinadora de la CNL | |
contacte | iespasqualcalbo@educacio.caib.es | |
SUPORT | Programa de foment de la llengua catalana Continguts: Revisió del PLC La realitat sociolingüística del centre Planificació d’un model d’intervenció per al foment de la llengua. Exemples de programes específics duts a la pràctica. Objectius: Sensibilització sobre l’ús de la llengua catalana al centre Nova enquesta sociolingüística de l’alumnat. Recerca de models d’intervenció Redacció actualitzada del PLC | |
Alumnat | alumnes atesos, 2 d’enguany Professora de PALIC: Margalida Garcies | |
Observacions | | |
| | Horari: dijous 10.15-11.15h. |
CENTRE | IES Cap de Llevant. Maó | |
Responsables | Esther Pons Professora PALIC Director del centre Membre del departament d’Orientació | |
contacte | | |
SUPORT | Material didàctic de lectura comprensiva i gradual per a l’aula d’acollida. Continguts: Materials de lectura adaptada per a l’aula d’acollida Objectius: Recerca de lectures adaptades Criteris per a adaptar lectures a alumnes nouvinguts | |
Alumnat | 14 alumnes atesos, 6 d’enguany | |
Observacions | Qüestions sobre normativa aplicada a alumnes nouvinguts: avaluació, adaptacions, titulació, etc. | |
| | Horari: dijous 13-14 h. |
CENTRE | CC Sant Francesc de Sales. Ciutadella | |
Responsables | Maite Almirall- Directora del centre Ester Sánchez. Professora d’atenció a nouvinguts | |
contacte | | |
SUPORT | Aspectes diversos de l’atenció al nouvingut Continguts: Organització de l’aula d’acollida Programació didàctica del PALIC Objectius: Iniciar el programa de PALIC al centre. | |
Alumnat | | |
Observacions | | |
| | Horari: per determinar |
CENTRE | CC la Consolació. Ciutadella | |
Responsables | Isabel Durà. Orientadora | |
contacte | | |
SUPORT | Organització de l’aula d’acollida Continguts: Materials nous per a l’aula d’acollida Exemples de programacions didàctiques. Ordenació i Seqüenciació dels continguts de llengua Objectius: Recerca de material didàctic Elaboració - redacció del programa PALIC | |
Alumnat | 6 alumnes atesos, 1 d’enguany | |
Observacions | | |
| | Horari: dimarts 12-13h. Dijous 10-11 h. |
Aquesta proposta d’actuacions de l’equip EINA a Menorca ha estat aprovada en la reunió celebrada a Maó dia 31 d’octubre de 2007.
Josefina Villena Defez
Francesc Florit Nin.