Protocol inicial d’acollida.
En aquest protocol s’indiquen els passos necessaris que s’han de dur a terme per a l’acollida inicial de l’alumnat nouvingut. La família va a Delegació d’Educació a Maó, on se li assigna nivell segons l’any de naixement. Una volta la Inspecció Educativa assigna centre a l’alumne, es notifica per fax.
- Matriculació.
SECRETARIA/Direcció
Actuacions: Preveure servei de mediació o traducció
Informar dels documents per a la matriculació.
Informació acadèmica de l’alumne.
Informar del funcionament del centre i serveis.
Concertar dia i hora per a l’avaluació inicial.
· Entrega a la família full informatiu de la documentació necessària per formalitzar matrícula, sobre transport escolar, etc.
· Informa la família sobre horari d’atenció per 1ª entrevista.
· Entrega full d’escolarització a Cap d’estudis, coordinador de PALIC i dep. d’orientació.Des del D.O. s’analitza la proposta d’escolarització a la reunió setmanal de PALIC.
- Avaluació inicial.
Prof. PALIC.
Actuacions: Primera entrevista familiar (l’alumne hi ha de ser-hi):informa sobre l’organització curricular: sistema educatiu, àrees, optatives, opció de religió/SCR…
· Informa de les classes de PALIC
· Entrega agenda escolar i plànol del centre
· Visita al centre: mostra a l’alumne les diferents dependències del centre
· El centre fa les gestions per comptar amb un traductor/ mediador per a aquells casos que ho requereixi (OFIM del Consell Insular).
- Proves de nivell: després de l’entrevista, l’alumne passarà unes proves de nivell de català, castellà i matemàtiques ( i anglès).Aquestes proves s’entregaran al/a la cap del departament didàctic corresponent i un cop corregides, es retornaran al D.O. el més aviat possible amb els resultats
- Notificació de la incorporació a les classes
- Assignació.
Equip docent/ Orientació.
Actuacions: Avaluació de les proves de nivell i notificació
- Assignació de curs i grup i tutoria. S’analitza tota la informació de què disposem (entrevista, proves de nivell, expedient acadèmic del país d’origen si el tenim…) a la reunió de PALIC. Hi participen cap d’estudis, professorat de PALIC, coordinador de nivell i orientador.
- S’assigna optativa i grup-classe. (cal tenir criteris establerts)
- El/la coordinador de nivell traspassa aquesta informació a la tutor i aquest ho comunica a la resta de l’equip educatiu. S’entrega al tutor la informació de què disposem referida a l’alumne
- Orientacions.
Prof. PALIC.
Actuacions: elaboració d’una fitxa d’orientació sobre l’alumne.
Traspàs d’informació i coordinació amb professorat.
Possibles adaptacions curriculars.
Orientacions sobre l’acollida inicial
- Incorporació.
TUTOR.
Actuacions: Primer dia de classe, presentació al grup
Activitat de coneixença i d’acollida.
Revisió de l’horari assignat de grup i de PALIC.
Revisió del material necessari
Assignació d’un alumne-guia
- Cal preveure que el grup classe n’estigui assabentat de l’arribada d’un nou alumne. Després d’haver informat al grup de la incorporació d’un nou/va company, es demanarà si hi ha alumnat voluntari per fer de guia del/de la nouvingut a fi de que l’ajudi a orientar-se en les primeres setmanes.
- Caldria preveure alguna activitat d’acollida en aquest grup classe. (a l’hora de tutoria, per ex. però no necessàriament)
- Millor si cada professional que intervé per primera vegada amb l’alumne ha estat presentat pel/per la tutor.
- Integració.
PALIC/ Equip Docent/ Orientació
Actuacions: Pla de treball individual
Previsió de reforços, hores de PALIC.
Materials i metodologies inclusives.
· Entrevista amb l’alumne al cap d’una setmana d’assistència a classe: tutoria de PALIC i tutor del grup classe (per ex. quan s’omple el full de registre individual).
8. Valoració i seguiment:
- Valoració de la seva integració al grup, relació amb companys, suports, necessitat d’adaptacions curriculars…a les sessions de TOE
- Detecció de necessitats (derivació a serveis socials, altres…)
- El coordinador de PALIC assistirà a les reunions de TOE i/o seguiment per nivells, en el cas que el professorat ho requereixi.
- A les reunions de seguiment d’equip educatiu, el tutor haurà de tractar els casos d’alumnat nouvingut sobre diferents aspectes:
- intercanvi d’informació
- aclarir criteris d’avaluació
- determinar en cada cas si les adaptacions són significatives o no i a quines àrees s’han de fer.
9.- Entrevista família-tutor al cap d’un mes.
- Intercanvi d’informació
- Informació sobre el funcionament a l’aula, aula de PALIC, suports, sortides previstes, justificació de faltes…
- Revisió si tot el material és correcte
- Altres que el tutor consideri (justificació de faltes…)