Jornades Aproximació a la realitat migratòria de Menorca
22 i 23 de febrer de 2008. 
Propostes des d’EINA. Francesc Florit Nin
Els reptes i els problemes
·     Manca de planificació del fenomen migratori
·     Les oficines d’escolarització es limita a assignar una plaça escolar segons l’edat i prou.
·     Una actitud més positiva de lleialtat a la llengua pròpia.
·     Professorat no preparat  per actuar en la nova situació
·     Manca de formació específica del professorat.
·     Dotació de programes pedagògics per a la interculturalitat
·     Distribució desequilibrada dels alumnes nouvinguts entre centres públics i els concertats i privats.
·     Elaboració de materials específics d’atenció als nouvinguts.
Les propostes
Per a l’administració
- Una Oficina d’Escolarització que compti amb personal docent que      s’encarregui d’elaborar informes pertinents de cada nova incorporació:      nivell d’escolarització, expedient acadèmic, llengües, situació familiar,      etc.
 - Crear ajudes específiques per a famílies immigrants, i que no      suposin cap minva en les altres ajudes a la població (bosses de material      escolar, banc de llibres de text ...) quan la situació econòmica familiar      ho demani.
 
- Reserva de places a tots els centres sostinguts amb fons públics      per a una distribució més equitativa dels alumnes immigrants.
 - Crear una instància de coordinació entre les diverses      administracions que atenen immigrants: ajuntaments, escoles, ONGs,      associacions d’immigrants, apimas
 - Elaborar una base de dades d’accés públic sobre la situació de la      immigració escolar.
 - Crear una millor oferta d’ensenyament de llengües d’origen
 
- Aprovació d’una nova normativa educativa que aprofundeixi l’ordre      de 14 de juny de 2002.
 
Per als centres educatius
- Més temps per a tractar el nou alumnat, amb més hores per al      professorat per coordinar-se i preparar les classes.
 - Revisar els documents de centre PEC, PCC, PLC perquè incorporin els      principis de la interculturalitat.
 - Crear una tutoria específica per a alumnes nouvinguts.
 - Incorporar un delegat de nouvinguts a la junta de delegats      d’alumnes.
 - Promoure actituds positives de foment i ús de la llengua catalana.
 - Fer efectius els principis democràtics a l’escola.
 - Planificar i executar un Pla d’Interculturalitat de centre.
 - Crear un fons documental sobre la diversitat lingüística i cultural      del centre.
 - Articular intercanvis escolars amb països dels alumnes immigrats.
 - Generalitzar  la mediació de      conflictes i ampliar-la a la interculturalitat.
 - Posar en marxa els programes d’apadrinament entre alumnes. 
 - Promoure activitats extraescolars d’interacció amb els alumnes autòctons      i els nouvinguts.
 - Posar en marxa Plans d’Entorn, que com a Catalunya, són eines de      cohesió social entre la diversitat dels ciutadans que han d’aprendre a      conviure, i ho fan a través de la relació intercultural dels pares i mares      de l’escola amb l’eix vertebrador de la llengua i la cultura del país      d’acollida.
 
Per al professorat
- Elaborar material didàctic, dotar les aules.
 - Introduir metodologies didàctiques més inclusives, amb treballs      cooperatius.
 - Elaborar adaptacions curriculars ajustades a les necessitats i les      capacitats dels alumnes nouvinguts.
 - Ús de les TICs com a eina de contacte intercultural i d’aproximació      a les llengües i cultures de l’alumnat.
 - Fer visible la diversitat de l’aula a la      pràctica docent.
 - Formació continuada en acollida i interculturalitat      així com en programes d’immersió lingüística.